Znaczenie i rola polskich portów w kontekście bezpieczeństwa geopolitycznego

Jest niezbędne, abyśmy inwestowali w rozwój infrastrukturalny naszych portów, które odgrywają kluczową rolę w transporcie towarów, a także będą miały istotne znaczenie dla przyszłej odbudowy Ukrainy. W końcu konflikt zakończy się – to przekonanie podzieliła Dorota Pyć, prezes gdańskiego portu, podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbył się w Katowicach. Zdaniem specjalistów, stworzenie skutecznej sieci transportowej w Europie Środkowej musi być wynikiem międzynarodowego współdziałania i zaangażowania zarówno publicznych, jak i prywatnych funduszy. Ma to przyczynić się nie tylko do rozwoju ekonomicznego, ale również do poprawy bezpieczeństwa obywateli.

W trakcie panelu dyskusyjnego dotyczącego roli nowatorskiej infrastruktury transportowej na terenie Europy Środkowej, eksperci wyrazili swoje zainteresowanie finansowymi i klimatycznymi aspektami tej problematyki. Jednakże podkreślili również, że sytuacja geopolityczna w naszej części Europy ma znaczny wpływ na kierunek rozwoju systemów transportowych. Chodzi tu szczególnie o agresywne działania Rosji wobec Ukrainy i potencjalne zagrożenia wobec państw nadbałtyckich, Polski oraz innych członków NATO.

Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, zaznaczyła, że jeszcze niedawno inwestycje w infrastrukturę transportową były zaplanowane i wprowadzane w życie głównie z perspektywy ochrony środowiska. Celem było ograniczenie emisji szkodliwych gazów i promowanie ekologicznego transportu drogowego, kolejowego i morskiego.