Od poniedziałku, 4 października zamknięty zostanie Most Stągiewny. Zostanie on przebudowany z mostu stacjonarnego, na most zwodzony. Przebudowa ta jest kolejną realizacja planów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Śródmieściu. Jest to jedna z akcji związanych z zabudową Wyspy Spichrzów.
Aby nie utrudniać ruchu pieszego, otwarta zostanie zastępcze przejście przez Motławę. Tymczasowa kładka powstanie na istniejących już filarach mostu Rogoźników. Przejście możliwe będzie na wysokości ulicy Szopy. Ruch samochodowy możliwy będzie przez ulicę Chmielną.
Przebudowie mostu na zwodzony przyświecają dwa cele- usprawnienie działalności mariny oraz powrót do historycznego wyglądu mostu. Wraz z przebudową przejścia, rozbudowana zostanie również marina. Realizacja ma na celu jak najpełniejsze zagospodarowanie terenu, rozbudowa portu pozwoli na przyjęcie większej ilości turystów przypływających na Wyspę Spichrzów.
Czemu most zwodzony?
Historia Mostu Stągiewnego sięga aż do 1576 roku, kiedy po otwarciu przepływu Nowej Motławy potrzebne było połączenie Wyspy Spichrzów z resztą miasta. Pierwotna konstrukcja opierała się na konstrukcji z XVII wieku. Był to most zwodzony dwuklapowy, do podniesienia obu części potrzebnych było 4 łańcuchów i dwa pylony. Konstrukcja pozostawała bez zmian aż do XVIII, kiedy usunięto pylony a mechanizmy podnoszące most schowano w przyczółkach. Wciąż pozostawał mostem zwodzonym, dwuklapowym. Do obsługi mechanizmu potrzeba było aż 8 osób na raz. W związku z organizacją ruchu w tamtym czasie, most w soboty unoszony był dopiero po godzinie 14.
Pierwsza poważna zmiana konstrukcji mostu nastąpiła w 1864 roku, kiedy zupełnie zmieniono mechanizm poruszania się przejazdu. Most Stągiewny jako pierwszy w Gdańsku został przebudowany na most obrotowy. Zamiast podnoszonych klap- most umożliwiał przeprawę przez rzekę poprzez przesunięcie się w prawą stronę. W 1885 roku oprócz chodników i ulicy dodano tory dla tramwajów konnych. Ze względu na niewielką przestrzeń na wyspie rozważano wyburzenie Bramy Stągiewnej. Na szczęście zdecydowano się na przeniesienie ruchu tramwajowego na sąsiedni most- Most na Szopy. Jednak już w 1925 roku ruch tramwajowy znów powrócił na Most Stągiewny. Trasa prowadziła z Targu Kaszubskiego aż na Dolne Miasto i Stogi.
Historia Mostu Stągiewnego
Przebudowy i remonty nie są niczym nowym dla Mostu Stągiewnego. W latach 1911 oraz 1937 konstrukcja została zupełnie przebudowana. Zanim most został ponownie otwarty w 1937, rok wcześniej został zupełnie rozebrany i później postawiony na nowo. Zmienono wtedy po raz kolejny mechanizm mostu- z obrotowego na klapowy. Poszerzono również samą drogę, po ponownym otwarciu była ona o 3 metry szersza niż we wcześniejszych latach.
Ostatnia przebudowa miała miejsce już po wojnie, w 1945 roku. Całość została wysadzona w powietrze i odbudowana od zera. Pozbyto się trasy tramwajowej. Stare przyczółki zostały zrównane z ziemią, usunięto również 12-tonową przeciwwagę, która nie była już potrzebna po kolejnej zmianie mechanizmu mostu.
Na dzień dzisiejszy nie jest planowany dokładny plan podnoszenia mostu. Decyzyjność w tej kwestii będzie miał bosmanat.