Budowa EuroVelo 9 na Pomorzu – atrakcyjna trasa rowerowa z perspektywy wału wiślanego

W województwie pomorskim od kilku lat realizowana jest budowa odcinków trasy rowerowej EuroVelo 9. Proces ten jest jednak utrudniony przez problemy finansowe, gdyż nie wszystkie gminy są w stanie pokryć kosztów takiej inwestycji, nawet mając do dyspozycji fundusze unijne. Jednym z takich przypadków jest miejscowość Suchy Dąb. Mimo tych wyzwań, Wiślana Trasa Rowerowa, która w znacznej części pokrywa się z trasą EuroVelo 9 na terenie tego województwa, stanowi atrakcyjną propozycję dla miłośników dwóch kółek, zwłaszcza z racji lokalizacji około 25-30% trasy na wałach przeciwpowodziowych Wisły.

Trasa EuroVelo 9 rozciąga się na lewym brzegu Wisły na długości 113 kilometrów, rozpoczynając się w Gdańsku i prowadząc przez wiele miejscowości, takich jak Pruszcz Gdański, Cedry Wiejskie, Suchy Dąb, Tczew i Subkowy. Ostatecznie dociera do granicy województwa (Wiosło Duże). Natomiast trasa po prawej (wschodniej) stronie Wisły ma długość 106 kilometrów i przechodzi przez takie gminy jak: Stegna, Ostaszewo, Lichnowy, Miłoradz, Sztum, Ryjewo i Sadlinki.

W 2015 roku zaczęła krystalizować się koncepcja Wiślanej Trasy Rowerowej, której celem było wykorzystanie jak największej ilości odcinków prowadzących po koronie wału przeciwpowodziowego. Dzięki temu trasa zyskuje atrakcyjność wizualną, gdyż rzeka jest na wyciągnięcie wzroku. Początkowo obowiązujące przepisy nie pozwalały na realizację inwestycji budowlanej na wałach przeciwpowodziowych. Jednakże w międzyczasie zmieniono je, co umożliwiło dalszą rozbudowę trasy.