Zgodnie z informacjami podanymi przez Ministerstwo Infrastruktury na swoim profilu na Facebooku, polskie porty morskie zanotowały imponujący wzrost przeładunków o 27 procent w pierwszym kwartale 2024 roku. Ten dynamiczny rozwój jest znacznie bardziej intensywny niż ten obserwowany w niemieckim porcie w Hamburgu.
Od rozpoczęcia bieżącego roku, porty w Polsce dostrzegły znaczące zwiększenie obrotu produktami agro, w tym zwłaszcza zbożami. Według danych Ministerstwa Infrastruktury, wzrost przeładunków w pierwszych pięciu miesiącach 2024 roku wyniósł 27 procent w Porcie Gdańsk, 7 procent w Porcie Gdynia i aż 11 procent w Porcie Szczecin-Świnoujście.
Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku portu w Hamburgu, który odnotował wzrost przeładunków kontenerów o zaledwie 1,1 procent w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku, co przekłada się na łączną liczbę 1,9 miliona TEU. Co więcej, wzrost tonażowy wyniósł ledwie 0,7 procent na rok. Chiny utrzymały swoją pozycję jako największy partner handlowy Hamburga, z notowanym wzrostem o 2,9 procent do 536 000 teu.
Spośród wszystkich polskich portów, najdynamiczniej rozwija się Baltic Hub w Gdańsku. To jedyny terminal w Polsce zdolny do przyjmowania największych statków na świecie, tzw. oceanicznych kontenerowców o długości dochodzącej do 400 metrów i ładowności przekraczającej 20 tysięcy kontenerów.