Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło z PKP Polskie Linie Kolejowe zapytanie o możliwość priorytetowego traktowania przewozów na poziomie regionalnym na linii podmiejskiej (linia 447 między stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia), z uwagi na planowaną modernizację linii dalekobieżnej nr 2. Zmiany te miałyby nadejść z początkiem nowego rozkładu jazdy na rok 2024/2025.
Pierwsza faza projektu modernizacyjnego zakłada zamknięcie dla ruchu torów dalekobieżnych pomiędzy Warszawą Zachodnią a Wschodnią od czerwca 2025 r. do września 2027 r. Przedmiotem dyskusji są propozycje dotyczące organizacji ruchu i ustalenia zdolności przepustowości, które mają umożliwić preferencyjne traktowanie pociągów wojewódzkich (typ RP, RO i RA) na torach podmiejskich, przez Warszawę Śródmieście, obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie oraz Szybką Kolej Miejską. Po finalizacji planu dla linii 448 (podmiejska średnicowa), PKP PLK ma zamiar przekazać pozostałym operatorom informacje o dostępnych „slotach”.
Stacja Warszawa Gdańska ma pełnić rolę substytutu Warszawy Centralnej. Wszystkie pociągi regionalne kursujące przez Warszawę Centralną oraz te tranzytowe, będą kierowane poprzez tę stację, a czas ich postoju nie powinien przekroczyć ośmiu minut. Szacuje się, że sześć par tras przez stację Warszawa Gdańska zostanie zarezerwowanych dla PKP Intercity.
Pociągi poruszające się linią nr 1 (Warszawa Zachodnia – Katowice) oraz nr 3 (Warszawa Zachodnia – Kunowice) mają być skierowane przez Warszawę Jelonki (duża linia obwodowa). Na małej linii obwodowej nr 20 (Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska) ma być możliwy ruch pociągów regionalnych, jak też tych dalekobieżnych, podróżujących do i z linii nr 8 (Warszawa Zachodnia – Kraków Główny).
Kwestia dotyczy także pociągów kończących swój bieg w Warszawie, które nie korzystają z miejskiego węzła kolejowego. Planuje się, że pociągi międzywojewódzkie jadące ze strony zachodniej będą kończyć swoją trasę na stacjach: Warszawa Zachodnia lub Główna. Pociągi międzywojewódzkie przybywające ze wschodu mają kończyć i rozpoczynać swój bieg na stacji Warszawa Wschodnia. Dla pociągów rozpoczynających i kończących podróż na stacjach Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia i Warszawa Gdańska będzie składany jeden wniosek obejmujący zarówno relację handlową, jak i służbową. Pociągi zestawione ze składów wagonowych poruszające się linią nr 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny) mają być kierowane tranzytem przez WWK i Warszawę Gdańską.