Nastąpiła obserwowalna redukcja w ilości przeładunków dokonanych ostatnio w gdańskim porcie morskim. Szczególnie mocno odczuwalna jest ta zmiana w kontekście przeładunków węgla kamiennego, które wcześniej notowały nadzwyczajny wzrost. Niemniej jednak, przewiduje się, że przyszłość może przynieść znaczne korzyści dla portu. Administracja portu spodziewa się bowiem intensyfikacji przeładunków, szczególnie jeżeli chodzi o kontenery i paliwa płynne.
W ubiegłych latach obserwowano dynamiczny wzrost ilości przeładunków w polskich portach morskich. Jednakże, trend ten wydaje się obecnie ulec zahamowaniu. Nie jest to jednak niespodziewane – nadzwyczajne zwiększenie aktywności portowej było głównie napędzane przez czynniki geopolityczne. Najbardziej znaczącym z nich była inwazja Rosji na Ukrainę. Polska reakcja na tę sytuację miała formę embarga na import węgla kamiennego z Federacji Rosyjskiej. Kolejnym krokiem były sankcje unijne na import ropy naftowej i paliw płynnych. Wszystko to wymusiło ekspresową reorientację w kierunkach importu tych produktów.