Prezes Portu Gdańsk apeluje do sejmowej Komisji o zabezpieczenie funduszy na inwestycje strategiczne

Podczas spotkania, które odbyło się 6.03.2025 r. w ramach obrad sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, prezes Portu Gdańsk – Dorota Pyć, wyraziła pilną potrzebę zapewnienia finansowania ze strony państwa dla kluczowych inwestycji. Apelowała o środki, które umożliwiłyby ulepszenie infrastruktury drogowej i kolejowej prowadzącej do terminali przeładunkowych o głębokim zanurzeniu, ulokowanych na terenie wyspy portowej. Podkreślała, że tego rodzaju projekty powinny być traktowane jako inwestycje o strategicznym znaczeniu dla kraju.

Port Gdańsk jest jednym z dziesięciu czołowych portów Europy i liderem w obszarze przewozów kontenerowych na Morzu Bałtyckim. Aby utrzymać tę dominującą pozycję, konieczne jest dalsze inwestowanie.

Arkadiusz Marchewka, pełniący funkcję wiceministra infrastruktury i odpowiadający za sektor gospodarki morskiej, przyznaje, że rozwój i modernizacja infrastruktury kolejowej obsługującej Port Gdańsk jest konieczny. Szczególnie dotyczy to budowy dodatkowej linii kolejowej oraz nowego mostu nad Martwą Wisłą.

Marchewka dodał, że sytuacja ta jest dla ministerstwa priorytetowa. Zwrócił uwagę na potrzebę usprawnienia funkcjonowania sieci kolejowej, wzmocnienia jej rozwoju, a także dywersyfikacji środków transportu. Obecnie cały transport kolejowy korzysta z jednego mostu, co wymaga zmian. Wiceminister zapowiedział, iż prace nad budową dodatkowej linii kolejowej i nowego mostu już się rozpoczęły w Ministerstwie Infrastruktury.