Dzięki budowie terminalu T3 w Baltic Hub, polska powierzchnia lądowa zyskała dodatkowe 36 hektarów. Co więcej, zaplanowano jeszcze 20 hektarów pod przyszły terminal T5, który ma służyć jako baza instalacyjna dla morskich farm wiatrowych.
Nieustanna ekspansja Portu Gdańsk jest niezaprzeczalnym faktem. Niemniej jednak, decyzje o tworzeniu nowych terminali w Porcie Północnym, który obchodzi swój półwieczny jubileusz w 2024 roku, będą zależały od rozwoju biznesu – jak wyjaśnia Alan Aleksandrowicz, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk odpowiedzialny za sprawy finansowe.
Nowo powstający terminal Baltic Hub szybko zmienia krajobraz portu. Obecnie konstruowane jest tam nabrzeże głębokowodne T3. To inwestycja o kluczowym znaczeniu dla ekspansji portu i całego kraju, która przyczyniła się do powiększenia powierzchni Polski o ponad 36 hektarów. Budowa tego nabrzeża pochłonęła ponad miliard złotych, a jej finalizacja wzmocni pozycję Baltic Hub na Morzu Bałtyckim. Pierwsze urządzenia dźwigowe mają rozpocząć działalność na nowych placach manewrowo-składowych już jesienią tego roku, a cała inwestycja ma zostać zakończona w przyszłym roku.
Alan Aleksandrowicz, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. finansowych, podkreśla, że obecnie Baltic Hub jest w stanie rocznie przeprowadzić operacje przeładunkowe 3 milionów TEU (20-stopowych jednostek ładunkowych). Kontenery o długości 20 stóp są najczęściej wykorzystywane w transporcie, a jeden z nich odpowiada za 1 TEU. Do Portu Gdańsk regularnie zawijają największe na świecie 400-metrowe statki kontenerowe, które mogą przewozić ponad 20 tysięcy TEU. Po uruchomieniu terminalu T3, zdolności przeładunkowe Baltic Hub wzrosną z 3 do 4,5 miliona TEU.