Ostatnie lata przynoszą dynamiczne zmiany w funkcjonowaniu Portu Gdańsk. Szczególnie ostatni rok, będący pod silnym wpływem sytuacji geopolitycznej, zaowocował niezwykle wysokimi wynikami. Port Gdańsk, będący największym tego typu obiektem w Polsce, mógł pochwalić się rekordowym przekroczeniem bariery przeładunków. Osiągnięto bowiem wynik bliski 81 milionów ton, co stanowi wzrost o około 12,7 miliona ton w stosunku do roku 2022.
Towary agro zanotowały najwyższy procentowy przyrost, który wyniósł aż 60%. Rok 2023 był czasem intensywnej pracy terminali zbożowych, co było bezpośrednio powiązane z blokadą ukraińskich portów nad Morzem Czarnym i koniecznością tranzytu ukraińskiego ziarna przez polskie porty. W rezultacie tego procesu przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk osiągnęły prawie 3,1 miliona ton, podczas gdy rok wcześniej wyniosły około 2 miliony ton.
Na całkowity wynik Portu Gdańsk największy wpływ miały jednak paliwa płynne, które zanotowały 47-procentowy wzrost. To przełożyło się na przeładunek na poziomie 37,6 miliona ton, podczas gdy w roku 2022 wyniósł on 25,5 miliona ton. Sytuacja ta sprawiła, że Naftoport stał się naftowym centrum dla całego regionu. Dzięki gdańskiemu terminalowi paliwowemu są zabezpieczane potrzeby rafineryjne nie tylko Polski, ale i jej sąsiadów. W roku ubiegłym Naftoport przeładował w sumie 36,6 miliona ton ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku trafiła do niemieckich rafinerii. Po utracie możliwości dostaw ropociągiem „Przyjaźń” z Rosji, Polska stała się dla nich kluczowym punktem dostaw.