Rządowy Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) to ambitne przedsięwzięcie, które ma na celu poprawę bezpieczeństwa, płynności ruchu oraz jakości życia mieszkańców poprzez budowę nowych tras, eliminujących uciążliwy ruch tranzytowy z centrów miast. W województwie pomorskim realizacja programu postępuje dynamicznie, a pierwszym zakończonym projektem jest obwodnica Brzezia.
Inwestycja w przyszłość: Obwodnica Brzezia
Obwodnica Brzezia, oddana do użytku w 2022 roku, mierzy 4,5 km i skutecznie omija miejscowość od strony południowo-zachodniej. W ramach inwestycji przebudowano również 4 km drogi krajowej DK25, co znacząco poprawiło infrastrukturę w regionie.
Planowana trasa: Obwodnica Człuchowa
Projekt obwodnicy Człuchowa w ciągu DK22 i DK25 zakłada budowę jednojezdniowej trasy o klasie GP, z rezerwą na drugą jezdnię. Inwestycja obejmie cztery skrzyżowania lub węzły oraz nowy obwód utrzymania drogi. Proces uzyskiwania decyzji środowiskowej już się rozpoczął, a przetarg planowany jest na koniec 2026 roku.
Nowa arteria: Obwodnica Słupska i Kobylnicy
Budowa obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ramach DK21 ma znacznie usprawnić ruch tranzytowy oraz ochronić środowisko. Przewidziana trasa o długości około 9 km zostanie zrealizowana w latach 2030-2032. Proces projektowy jest w toku, a zakończenie prac nad wariantami przebiegu planowane jest na 2026 rok.
Strategiczne połączenie: Obwodnica Starogardu Gdańskiego
Obwodnica Starogardu Gdańskiego, realizowana w formule Projektuj i buduj, będzie miała długość 16 km i zostanie połączona z siecią dróg publicznych za pomocą rond turbinowych. Prace nad wyborem wykonawcy ruszą w 2025 roku.
Kluczowy projekt: Obwodnica Sztumu
Obwodnica Sztumu w ciągu DK55 o długości około 10 km będzie jednojezdniową drogą z sześcioma skrzyżowaniami. Realizacja zadania ruszy w IV kwartale 2025 roku, a przetarg na roboty budowlane zostanie ogłoszony niebawem.
Korzyści programu PB100
Program PB100 przewiduje budowę ponad 800 km nowych dróg klasy GP, które w dużej mierze będą miały przekrój jednojezdniowy. Głównym celem jest redukcja tranzytowego ruchu drogowego, co znacznie poprawi jakość życia mieszkańców miast i mniejszych miejscowości. Dzięki temu projektowi zwiększy się także bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, co jest jednym z priorytetów programu.