Trzynastego listopada, w środku tygodnia, ruszyła oficjalnie realizacja projektu budowy terminala T5. Ten kluczowy element struktury terminala kontenerowego Baltic Hub ma służyć jako port instalacyjny dla morskich ferm wiatrowych. Za całość inwestycji odpowiedzialna jest firma NDI, pełniąca funkcję generalnego wykonawcy.
Przewidywana powierzchnia terminala T5 wynosi 21 hektarów, które zostały uzyskane kosztem Zatoki Gdańskiej. Nabrzeże przeładunkowe będzie miało długość 800 metrów, a akwen przy kei osiągnie głębokość 17,5 metra. Te parametry umożliwią cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych obsługujących terminale offshore o maksymalnej długości do 170 metrów.
W sierpniu bieżącego roku, Beata Rutkiewicz, pełniąca funkcję wojewody pomorskiego, udzieliła pozwolenia na budowę terminala T5. Pozwolenie obejmuje realizację szeregu prac, takich jak: konstrukcja nabrzeża przeładunkowego, obudowa brzegów, dalby odbojowo-cumownicze, place składowe, powierzchnie komunikacyjne czy parkingi.
W obwieszczeniu wojewody odnotowano również, że pozwolenie obejmuje wykonanie innych działań budowlanych, w tym przebudowę: kanalizacji kablowej, sieci wewnętrznej teletechnicznej, instalacji kanalizacji deszczowej. Te ostatnie będą związane z planowanymi rozbiórkami falochronu brzegowego, placów manewrowych i dróg dojazdowych.
W ramach udzielonego pozwolenia wykonawca ma także prawo do przeprowadzenia rozbiórek: obudowy brzegu, dalby cumowniczej przy terminalu T1 oraz części instalacji elektrycznej i teletechnicznej.
Komisja Europejska dała zielone światło dla wsparcia publicznego przeznaczonego na budowę terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych na terenie gdańskiego portu. Kwota pomocy wynosi 194 miliony euro.