Nowy tor kolejowy w Gdańsku: Rewolucja w transporcie towarów i mniej pociągów przez miasto

Za kilka lat transport kolejowy w rejonie Gdańska czekają znaczące zmiany, które mogą przynieść korzyści zarówno dla transportu towarowego, jak i pasażerskiego. Kluczowym przedsięwzięciem będzie budowa czwartego toru na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański, co ma zwiększyć przepustowość i efektywność przewozów. Dodatkowo, planowane są inwestycje, które zmniejszą ruch towarowy przez centrum Gdańska.

Nowy tor dla rozwoju transportu

Budowa czwartego toru na trasie między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim jest kluczowym projektem dla poprawy transportu z Portu Gdańsk. Obecnie trzeci tor na tym odcinku jest jednym z najbardziej obciążonych w Europie, co powoduje potrzebę zwiększenia przepustowości. Dzięki nowemu torowi możliwe będzie lepsze rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego, co usprawni oba rodzaje transportu.

Zapowiedziano, że przetarg na tę inwestycję, realizowany w formule „zaprojektuj i zbuduj”, zostanie ogłoszony w najbliższym czasie przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Szacowany koszt tego projektu wynosi około 200 milionów złotych, a jego zakończenie planowane jest na rok 2029. Władze liczą jednak na przyspieszenie realizacji, aby szybko rozwiązać problem wąskiego gardła na tej trasie.

Redukcja ruchu towarowego w Gdańsku

Oprócz budowy nowego toru, planowane są również działania mające na celu zmniejszenie liczby pociągów towarowych przejeżdżających przez Gdańsk-Główny. Modernizacja linii kolejowej 201 od Gdańska-Osowy do Gdyni obejmie rozbudowę układu torowego i dostosowanie go do pełnego wykorzystania przez ruch towarowy. Częścią planu jest także budowa trzeciego toru przeznaczonego wyłącznie dla pociągów towarowych.

Ta inwestycja, której koszt szacowany jest na 1,2 miliarda złotych, ma na celu skierowanie ruchu z portu w Gdyni poza centrum Gdańska. Dzięki temu pociągi towarowe będą mogły płynnie kierować się na południe i zachód, omijając zatłoczone tereny miejskie.

Waga strategiczna inwestycji

Planowane inwestycje kolejowe mają istotne znaczenie nie tylko dla regionu, ale także dla całego kraju. Rozbudowa infrastruktury kolejowej wspiera rozwój portów, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo energetyczne, militarne i żywnościowe Polski. Podkreśla to wojewoda pomorska, wskazując na rolę kolei w rozwoju gospodarczym i strategicznym regionu.

W kontekście tych działań warto wspomnieć o innych projektach realizowanych w województwie pomorskim. Wśród nich są prace na odcinkach Somonino – Gdańsk Osowa i Kościerzyna – Somonino, które obejmują elektryfikację i modernizację linii kolejowych o łącznej wartości ponad 2,5 miliarda złotych. Zakończenie tych prac planowane jest na 2028 rok.

Biorąc pod uwagę przyszłość

Dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy, województwo pomorskie staje się liderem w zakresie modernizacji infrastruktury transportowej. Inwestycje kolejowe, wraz z budową nowych portów i terminali, mają na celu zapewnienie długoterminowego rozwoju regionu oraz wzmocnienie jego pozycji jako ważnego centrum logistycznego w Polsce.