Zakończono proces instalacji nowoczesnych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na trasie z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Te zaawansowane technologicznie zmiany usprawniają i zwiększają bezpieczeństwo przewozów towarowych do gdańskiego portu. Projekt wart niemal 17 milionów złotych netto został wsparty finansowo ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Na długości 17 kilometrów linii kolejowej numer 226, łączącej Pruszcz Gdański z Gdańskim Portem Północnym, a także na odcinku trzykilometrowym linii numer 721 pomiędzy Gdańskiem Południowym a Olszynką, zainstalowano nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS. Jest to wysoko zaawansowany system, który służy wsparciu pracy maszynistów i dyżurnych ruchu. W przypadku jakiegokolwiek zagrożenia na trasie, system ten jest w stanie natychmiastowo zatrzymać skład. Dzięki nowym urządzeniom, praca na trasie jest bardziej efektywna, a organizacja optymalna.
Realizacja tej inwestycji odbyła się w ramach zadania pt. „Zaprojektowanie i wykonanie urządzeń ERTMS/ETCS poziom 1 dla linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny w ramach projektu POIiŚ nr 5.1-8 pn.: „Projekt poprawy dostępu kolejowego do portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa)” – faza II realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020”. Prace nad tym projektem przeprowadziło konsorcjum firm składające się z Zakładów Automatyki Kombud S.A. z Radomia (lidera), Siemens Mobility Sp. z o.o. z Warszawy oraz Siemens Mobility GMBH z Monachium. Całkowita wartość inwestycji wynosiła 16 991 422,00 zł netto, przy czym do 85 procent tej kwoty mogło być dofinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.