Rozpoczynając nowy tydzień, kierowcy mogą spodziewać się istotnych zmian na węźle Chwaszczyno. W poniedziałek, 22 września, planowane jest uruchomienie nowych łącznic, które usprawnią ruch między S6 a S7 OMT. Dotychczas obszar ten był obsługiwany przez objazd, który teraz zostanie zastąpiony bezpośrednim połączeniem dzięki otwarciu trasy głównej.
Nowe możliwości dla kierowców na węźle Chwaszczyno
Od 18 czerwca kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, biegnącego między Chwaszczynem a Żukowem. Dzięki tej trasie, połączonej z obwodnicą Żukowa na DK20 w kierunku Glincza, podróżujący z Żukowa do Szczecina lub Słupska zyskają bezpośrednią trasę bez konieczności korzystania z węzła Dąbrowa. Podobnie, podróżujący w kierunku Żukowa będą mogli zjechać bezpośrednio z Trasy Kaszubskiej na OMT.
Szczegóły uruchomienia nowych łącznic
22 września (poniedziałek), od godz. 17: dostępna będzie łącznica w kierunku Szczecina i Słupska.
23 września (wtorek), od godz. 17: otwarta zostanie łącznica dla podróżujących w stronę Żukowa.
Postęp prac na Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Na trasie między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe trwają intensywne prace budowlane. Węzeł Żukowo, gdzie oba odcinki OMT mają się połączyć, jest miejscem tymczasowej organizacji ruchu. Prace koncentrują się również na węźle Lublewo Gdańskie, gdzie zakończyły się już prace nad obiektami inżynierskimi, a obecnie układana jest masa bitumiczna. W najbliższym czasie planowane jest otwarcie w docelowej formie drogi wojewódzkiej nr 221, gdzie aktualnie funkcjonuje objazd. Postępy widoczne są także na odcinku leśnym, który obejmuje estakadę nad Radunią oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino, gdzie trwają prace bitumiczne i przy infrastrukturze sanitarnej.
Zmiany na węźle Gdańsk Południe
Na węźle Gdańsk Południe zmieniono organizację ruchu, aby dostosować jezdnie do trzypasowego układu. Zgodnie z planem, cała trasa OMT oraz obwodnica Żukowa będą dostępne dla kierowców jeszcze w tym roku.
Znaczenie nowego odcinka S7 dla Pomorza
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej o długości 32 kilometrów połączy Południową Obwodnicę Gdańska z drogą ekspresową S6, odciążając istniejącą Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy będą mogli zjechać na autostradę A1 z przebudowanego węzła Gdańsk Południe, co ułatwi połączenie z centralną i południową Polską.
Obwodnica Żukowa pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, zaczynając od ronda w miejscowości Glincz na skrzyżowaniu z DK20 i przecinając S7 na węźle Żukowo, by połączyć się poprzez rondo w Lniskach z istniejącą DK7.
Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ramach S7 otrzymała wsparcie finansowe z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Całkowity koszt inwestycji wynosi blisko 2,9 miliarda złotych, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1 miliard złotych.