Kolejne wyzwania i zmiany na horyzoncie: Pierwsze pół roku w Morskim Porcie Gdańsk

Początek 2024 roku przyniósł pewne zmiany w operacjach Morskiego Portu Gdańsk. W porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2023 roku, zaobserwowano spadek ogólnej liczby przeładunków. Przyczyną takiego stanu rzeczy było wprowadzenie limitów na wcześniej obfity import węgla kamiennego drogą morską. Co ciekawe, jednocześnie zaobserwowane zostało zwiększenie aktywności w zakresie przeładunków ropy naftowej, paliw płynnych, kontenerów oraz zbóż.

Informacje dotyczące działalności portu w pierwszej połowie bieżącego roku zostały przedstawione przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Ogólna liczba przeładunków przekroczyła próg 38 milionów ton. Dominującymi frakcjami były ropa naftowa oraz paliwa płynne. Rosnąca liczba operacji z tymi towarami jest bezpośrednio skorelowana z ograniczeniem importu z Federacji Rosyjskiej. Naftoport Gdański nie tylko zaspokaja niemal całkowite zapotrzebowanie rafinerii w Płocku i Gdańsku na ropę naftową, lecz również odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu tego surowca do niemieckich rafinerii Leuna i Schwedt. W przypadku paliw płynnych obserwuje się rosnący popyt, na który krajowa produkcja nie jest w stanie odpowiedzieć.

Przeładunki ropy naftowej i paliw płynnych osiągnęły poziom ponad 20 milionów ton w pierwszym półroczu, co stanowi wzrost o prawie 10% w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku. Większość tych operacji realizowana była w Naftoporcie, znajdującym się w głębokowodnej strefie Morskiego Portu Gdańsk. Drugą najpopularniejszą grupą towarów była drobnica, z blisko 12 milionami ton przeładunków. Z tego, aż około 88% stanowiła drobnica skonteneryzowana. Przeładunki w terminalu kontenerowym wyniosły ekwiwalent ponad miliona 20-stopowych kontenerów.