Trwa realizacja ambitnego przedsięwzięcia budowy nowoczesnej zajezdni tramwajowej w gdańskiej dzielnicy Ujeścisko. Inicjatywa ta jest kluczowym elementem modernizacji infrastruktury transportowej miasta, wspierając rozwój nowej linii tramwajowej łączącej Gdańsk Południe z Wrzeszczem.
Innowacyjna infrastruktura techniczna
Bazująca na działce o powierzchni około 4 hektarów, nowa zajezdnia stanie się jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w regionie. W jej skład wejdzie hala zdolna pomieścić 30 tramwajów, stacja obsługi technicznej oraz myjnia dostosowana do najnowszych modeli tramwajów. Dodatkowo, planowana jest budowa dyspozytorni oraz infrastruktury torowej, co pozwoli na efektywne zarządzanie flotą pojazdów poza godzinami szczytu. Ważnym elementem będzie także podziemny zbiornik retencyjny, który wspomoże w zarządzaniu wodami opadowymi.
Zrównoważony rozwój dzielnic południowych
Projekt ten jest szczególnie istotny dla szybko rozwijających się południowych rejonów Gdańska. Jak podkreśla Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, nowa zajezdnia to kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego. Inicjatywa ta wpisuje się w szerszą strategię miasta, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz zwiększenie efektywności komunikacji miejskiej.
Finansowanie i proces przetargowy
Na ten cel zabezpieczono w budżecie miasta ponad 360 milionów złotych. W przetargu na projekt i budowę zajezdni konkurują aż 12 ofert. Najbardziej konkurencyjną przedstawiła firma Budimex z propozycją wartości ponad 320 milionów złotych. Z kolei najwyższa oferta, złożona przez firmę Aldesa, wynosiła 404 miliony złotych. Wszystkie zgłoszenia zostaną teraz poddane szczegółowej analizie formalno-prawnej.
Harmonogram realizacji i przyszłe projekty
Projektowanie zajezdni przewidziano na około 19 miesięcy od momentu podpisania umowy, a zakończenie budowy planowane jest na początek 2030 roku. Dodatkowo, Gdańskie Autobusy i Tramwaje planują budowę sąsiedniej zajezdni autobusowej, której koszt szacowany jest na ponad 450 milionów złotych netto. Nowa infrastruktura będzie przystosowana do obsługi 250 autobusów z napędem elektrycznym, wodorowym lub spalinowym.
Część finansowania inwestycji ma pochodzić ze sprzedaży obecnej zajezdni przy al. Hallera. Dzięki tej inwestycji, Gdańsk ma szansę stać się liderem nowoczesnego transportu publicznego w Polsce, znacznie poprawiając mobilność mieszkańców i jakość życia w mieście.