Gdańsk planuje zakup 30 ekologicznych autobusów: 18 krótszych oraz 12 przegubowych

Podążając ścieżką zielonej transformacji, Gdańsk podjął decyzję o rozszerzeniu swojej floty transportu publicznego o 30 nowych elektrobusów. Miasto planuje nabyć 18 kompaktowych pojazdów o długości 12 metrów i 12 większych, przegubowych jednostek o maksymalnej długości 18,75 metra. Zamierza skorzystać z programu Zielony Transport Publiczny, który oferuje dofinansowanie dla takich inicjatyw.

W świetle deklaracji miasta, Gdańsk ogłosił przetarg na dostarczenie 30 elektrycznych autobusów różnej wielkości. W dokumentach przetargowych zwrócono uwagę, że zakup tych pojazdów będzie bezpośrednio powiązany z uzyskaniem finansowania zewnętrznego dzięki wspomnianemu programowi Zielony Transport Publiczny. Jest tam również jasno określone, że zamawiający przystąpi do realizacji zamówienia na takim poziomie, na jakim otrzyma dotację od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ale nie zamówi mniej niż 17 autobusów w części pierwszej i 11 w części drugiej.

Wskazano, że nowe autobusy klasy Maxi będą mieć długość od 11,5 do 13,5 metra i będą w stanie pomieścić co najmniej 70 pasażerów, w tym przynajmniej 28 miejsc siedzących. Układ drzwi będzie wynosił 2-2-2. Wnętrze autobusu będzie w pełni niskopodłogowe, bez schodów. Przy wejściach wysokość podłogi wyniesie 34 centymetry, a naprzeciwko drugich drzwi zostanie zaprojektowane miejsce dla osób na wózkach inwalidzkich.

Podstawowym źródłem napędu będzie silnik (lub silniki) elektryczny o charakterystyce synchronicznej lub asynchronicznej, zamontowany w nadwoziu pojazdu. Jednak Gdańsk jest otwarty na inne możliwe rozwiązania. Minimalna moc tych silników ma wynosić 150 kW. Autobusy będą wyposażone również w system rekuperacji energii trakcyjnej, a ich baterie będą miały pojemność co najmniej 400 kWh, pozwalającą na przejechanie minimum 250 kilometrów w każdych warunkach. Ładowanie baterii będzie realizowane przez złącze plug-in o mocy do 150 kW.

Planowane jest wyposażenie pojazdów w ogrzewanie, klimatyzację i system monitoringu. Dodatkowo, pojazdy będą posiadały system do liczenia pasażerów, dynamiczną informację dla pasażerów oraz kasowniki biletów.