Gdańsk szykuje się na rozbudowę sieci transportu miejskiego dzięki nowej linii kolejowej PKM Południe. Ta strategiczna inwestycja, łącząca centrum miasta z węzłem Kowale, obejmuje siedmiokilometrową trasę z nowoczesnymi, podziemnymi przystankami. Niedawne uzyskanie decyzji środowiskowej zbliża nas do rozpoczęcia prac budowlanych.
Nowe etapy prac nad PKM Południe
Dzięki współpracy między Gdańskiem a województwem pomorskim, projekt PKM Południe przechodzi do fazy przygotowawczej. Umowa z konsorcjum Infra Centrum Doradztwa, Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej, które ma być ukończone w ciągu 36 miesięcy od grudnia 2024 roku. Na wiosnę 2026 roku planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych, pod warunkiem uzyskania unijnego finansowania.
Planowanie przestrzenne wokół nowej linii
Główne założenia obejmują stworzenie planu zagospodarowania przestrzennego terenów wzdłuż nowej trasy. Przetarg na masterplan został ogłoszony we wrześniu 2025 roku. Celem jest rozwój gęsto zabudowanych obszarów w sąsiedztwie przystanków oraz integracja z innymi środkami transportu, jak autobusy, co ma zapewnić mieszkańcom większy dostęp do usług i infrastruktury.
Kluczowa rola PKM Południe w gdańskim transporcie
PKM Południe stanie się istotnym elementem systemu transportu publicznego w Gdańsku. Nowa linia ma być kompatybilna z innymi systemami komunikacyjnymi, oferując mieszkańcom południowych dzielnic wygodną alternatywę dla transportu indywidualnego i zwiększając dostępność komunikacyjną regionu.
Szczegóły nowej trasy
Pierwszy etap budowy obejmuje trasę kolejową nr 250 o długości 7 km z dwoma torami. Planowane przystanki obejmują: Gdańsk Trakt św. Wojciecha, Gdańsk Madalińskiego, Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska, Gdańsk Niepołomicka, Gdańsk Wielkopolska oraz Gdańsk Kowale. Podziemne i wykopowe przystanki pomogą w minimalizacji wpływu na istniejącą infrastrukturę.
Połączenia drogowe związane z projektem
Projekt PKM Południe obejmuje również kluczowe inwestycje drogowe. Pierwsza z nich to budowa bezkolizyjnego przejazdu nad magistralą kolejową E-65 i Traktem św. Wojciecha, a druga to realizacja II etapu budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej. Obie inwestycje mają być realizowane równocześnie z pracami nad linią kolejową.
Przewidywane korzyści i harmonogram realizacji
Pracując jako przedłużenie istniejącej linii SKM, PKM Południe zwiększy częstotliwość kursów pociągów, co znacznie poprawi jakość transportu w Gdańsku. Planowane jest rozpoczęcie budowy wiosną 2026 roku, a zakończenie inwestycji przewidziane jest na około dwa lata później. Ta inwestycja ma szansę stać się kluczowym elementem infrastruktury miasta, poprawiając komfort życia mieszkańców Gdańska.