Gdańsk: rozpoczyna się modernizacja kluczowego Mostu Siennickiego

W Gdańsku startuje ważna inwestycja infrastrukturalna – modernizacja Mostu Siennickiego. Projekt ten, o wartości ponad 43 milionów złotych, potrwa około dwóch lat. Odpowiedzialność za jego realizację ponosi firma Most Sp. z o.o., która właśnie podpisała umowę na przeprowadzenie tych prac.

Prace modernizacyjne: co obejmują?

Planowane działania konstrukcyjne obejmują demontaż i odbudowę przyczółków oraz nasypów, przy jednoczesnym zachowaniu elementów o wartości historycznej. W ramach projektu zostaną również wyremontowane filary, a stalowe przęsło otrzyma nowoczesną powłokę antykorozyjną. Równocześnie z tymi pracami zostanie odnowiona infrastruktura techniczna, w tym kanalizacja deszczowa, sieć wodociągowa, ciepłociąg oraz systemy telekomunikacyjne. Plan przewiduje także wymianę słupów trakcyjnych i oświetleniowych, odtworzenie sieci trakcyjnej oraz instalację systemu monitoringu miejskiego.

Ruch podczas prac remontowych

Pomimo szeroko zakrojonych robót, ruch pieszy i rowerowy będzie utrzymany, a także żegluga na torze wodnym. Jednak użytkownicy muszą być przygotowani na pewne okresowe utrudnienia. Miasto stawia sobie za priorytet dostępność mostu dla mieszkańców przez cały okres trwania prac.

Historia mostu i wyzwania konstrukcyjne

Most Siennicki, oddany do użytku w 1912 roku, pierwotnie posiadał mechanizm zwodzony. W 1945 roku został zniszczony przez Niemców, a dwa lata później odbudowany jako przeprawa stała. Na przełomie lat 80. XX wieku dodano stalowe przęsła, a oryginalne przyczółki, wpisane niedawno do rejestru zabytków, zachowano do dziś.

W styczniu 2025 roku most zamknięto z powodu niebezpiecznych zmian w jego podporach. Konstrukcja, licząca 113 lat, zaczęła osiadać i przechylać się w stronę rzeki. Fundamenty przyczółków, wykonane w 1910 roku i wzmocnione dębowymi palami, wymagały odciążenia. Specjaliści z Politechniki Gdańskiej zalecili pilne działania.

Przeprowadzono palowanie od strony rzeki oraz usunięto grunt napierający na przyczółki od strony lądu. Dzięki tym zabiegom możliwe było przywrócenie ruchu pieszego i rowerowego, jednak ruch samochodowy i tramwajowy pozostaje wstrzymany do zakończenia obecnej modernizacji.