Walka Gdańska o 70% dofinansowania dla budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Południe

Plan budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) Południe w Gdańsku jest ambitnym projektem, na który miasto zamierza przeznaczyć ponad 220 milionów złotych. Te fundusze mają zostać zabezpieczone w wieloletniej prognozie finansowej. Współpraca z samorządem województwa przyczynia się do realizacji tej inwestycji, gdyż planuje on dołożyć około 150 milionów złotych, co stanowi 40 procent wkładu własnego obu samorządów.

Wiceprezydent Gdańska, Piotr Grzelak, wyjaśnia, że na wspomniane przedsięwzięcie miasto planuje przeznaczyć niemal 221,5 miliona złotych z własnych środków. Kluczowym momentem dla pozyskania dodatkowego dofinansowania jest jesień tego roku. Procedura uzyskania środków z programu Fenix została bowiem przedłużona do grudnia. Władze miasta rozważają skorzystanie z tej możliwości i jednocześnie prowadzą rozmowy z rządem w poszukiwaniu alternatywnych źródeł finansowania.

Planowany 7,5-kilometrowy odcinek do Kowal ma kosztować ponad 2 miliardy złotych. W związku z tym, samorządy walczą o uzyskanie 70 procent dofinansowania z funduszy rządowych i unijnych na cały projekt PKM Południe.

Nowa linia kolejowa ma umożliwić przejazd od pętli Świętokrzyska do centrum Gdańska w ciągu zaledwie sześciu minut. Wybór projektanta linii jest jednak opóźniony z powodu odwołań oferentów. Sprawą obecnie zajmuje się Krajowa Izba Odwoławcza. Sam proces projektowania ma potrwać trzy lata, a uruchomienie nowej linii jest planowane na rok 2030.