Stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku zaczęła właśnie prace nad nową jednostką żeglugową – hybrydowym promem pasażersko-samochodowym. Odważny projekt został powierzony przez jedno z kluczowych przedsiębiorstw morskich Norwegii. Ten innowacyjny statek ma służyć na trasie Stornes-Bjornera, przemierzając malownicze fiordy norweskie.
Decydujący moment dla realizacji tego ambitnego projektu, jakim było cięcie pierwszej blachy do budowy promu, miał miejsce w środę. Zamówienie pochodzi od firmy Torghatten Nord AS. Jak informuje Aleksandra Tesmer, przedstawicielka Remontowej Shipbuilding S.A., statek o numerze budowy B620/1 będzie pełnoprawną jednostką dwustronną, wyposażoną we wszystkie niezbędne udogodnienia.
Zgodnie z poinformowanymi przez spółkę szczegółami, ze względu na surowe warunki panujące na Koło Podbiegunowym, projektanci postawili na lekkie materiały oraz systemy cechujące się niskimi stratami energetycznymi. Taki wybór ma umożliwić maksymalizację oszczędności energii, co jest ogromnie ważne w kontekście eksploatacji jednostki.
Projektowany prom będzie wykorzystywać dwa azymutalne pędniki z pionowo zamontowanymi silnikami elektrycznymi. Źródłem zasilania będą baterie, które w razie potrzeby mogą być doładowywane za pomocą agregatów. Zazwyczaj jednak, baterie będą ładowane z sieci lądowej podczas załadunku i rozładunku jednostki. Ten proces ma miejsce dość często, ponieważ każda trasa zajmuje statek nie więcej niż 12 minut – wyjaśnia Aleksandra Tesmer.